3 سال پیش
480

مک دونالد محبوب ترین فست فود دنیا!

مک دونالد محبوب ترین فست فود دنیا!

محبوب­ترین و معروف­ترین رستوران زنجیره­ای جهان چه نام دارد؟ اولین نامی که در ذهن می­آید، مک دونالد است که توسط برادران مک دونالد افتتاح شد. آنها زمانی که اولین هات­داگ فروشی خود را راه­اندازی کردند، حتی فکر اینکه ممکن است روزی به اینجا برسند را نمی­کردند.

 

امروزه مک دونالد عنوان بزرگ­ترین فست­فود زنجیره­ای در جهان را به خود اختصاص داده است. در سال 1948 دو برادر بنام های ریچارد و موریس مک دونالد اولین  شعبه­ی این رستوران را در شهر سن­برناردینوی کالیفرنیا راه­اندازی کردند.اولین منوی مک دونالد شامل همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه بود که غذاهای ارزانی به حساب می­آمد و هدف این بود که بتوانند در کمترین زمان سفارشات را به مشتریان خود تحویل بدهند. در ابتدا لوگوی پیشنهادی آنها یک همبرگر بود که کلاه سرآشپز روی سرش قرار داشت و اسپیدی نامگذاری شده بود. از سال 1962 به بعد، لوگو به منحنی­هایی خمیده و به رنگ طلایی تغییر یافت و در سال 1968 به حرف M بزرگ که اول کلمه­ی Mcdonald’s است تبدیل شد. امروزه مک دونالد نزدیک به 40000 شعبه در سراسر جهان دارد. در ادامه به داستان شکل­گیری و دلایل موفقیت این برند خواهیم پرداخت. با سپهرسیر همراه باشید. 

مک دونالد چیست

 

مک دونالد چیست و چگونه شکل گرفت؟

همه ما حداقل یکبار نام این فست فود زنجیره ای را شنیده ایم اما مک دونالد چگونه به جایگاه فعلی رسید؟!
در اواخر دهه 1930 میلادی، با مهاجرت خانواده از منچستر به هالیوود، ریچارد و موریس در یک استودیوی ساخت فیلم به عنوان عوامل پشت صحنه مشغول به کار شدند. پاتریک مک دونالد، پدر آنها، یک دکه­ ی تهیه­ ی غذا در سال 1937 در نزدیکی فرودگاه مونروویای کالیفرنیا راه انداخت که در ابتدا فقط ساندویچ هات­ داگ به مشتریان می­فروخت. بعد از مدتی به منوی رستوران ساندویچ همبرگر و آب پرتغال نامحدود به ترتیب قیمت 10 و 5 سنت اضافه کرد. در سال 1940 ریچارد و موریس این دکه­ ی ساندویچی را به سن­برناردیوی کالیفرنیا که کیلومترها با مکان قبلی فاصله داشت جابجا کردند و اسم آن را به McDonald’s Bar-B-Que تغییر دادند. سپس به منوی رستوران غذاهای جدید اضافه کردند که بیشترشان کبابی بودند و تنوع آن را به 25 نوع غذا رساندند. نحوه­ ی سفارش مشتریان به این ترتیب بود که در داخل ماشین در پارکینگ می­نشستند و پیش­خدمت ­ها بعد از گرفتن سفارش، غذا را به آنها تحویل می­دادند.

مک دونالد چیست

با بررسی کمی ریچارد و موریس به این نتیجه رسیدند که بیشترین سود آنها در فروش همبرگرها است، بنابراین منو را تغییر دادند و فقط در آن همبرگر، چیزبرگر، چیپس سیب زمینی، قهوه، کیک سیب و نوشیدنی­های بدون الکل قرار دادند. در همان سال اول تغییرات در رستوران به­وجود آمد، چیپس سیب زمینی جای خود را به سیب­زمینی سرخ کرده و کیک سیب به میلک شیک تغییر پیدا کرد. همچنین غذا دیگر در داخل ماشین سرو نشد و به سلف سرویس تبدیل گردید. آنها همچنین آشپزخانه­ی رستوران را تغییر دادند تا بهره­ وری آن افزایش یابد و نام رستوران هم در نهایت به McDonald’s تغییر پیدا کرد.

مک دونالد چیست

در سال 1952 ریچارد و موریس تصمیم به تغییر ظاهر ساختمان رستوران برای زیباسازی بیشتر کردند. برای اینکار آگهی پخش کردند و با تعدادی معمار مصاحبه کردند و در نهایت کار طراحی به استنلی کلارک مستون رسید. آنها با همفکری و مشورت با مستون به این نتیجه رسیدند که در طرح جدید از سرامیک­های قرمز و سفید، فولاد ضد زنگ، ورقه­های فلزی با رنگ روشن، شیشه­ های قرمز، سفید، زرد و سبز استفاده کنند. ریچارد و موریس همچنین کلاه اسپیدی را با چراغ­های متحرک نئون تزئین کردند و آن را تغییر دادند. اما نکات جالبی وجود دارد که باعث شد این رستوران معمولی به یک فروشگاه زنجیره­ای تبدیل شود. به عنوان مثال برای اینکه مشتریان کمتر در رستوران بمانند، تعداد وسایل گرمایشی را کاهش دادند یا صندلی­ها به رستوران طوری طراحی شده بودند که دسترسی به غذا راحت­تر باشد و سریع­تر خورده شود. همچنین صندلی­ها با فاصله از هم قرار گرفته بودند تا از صحبت کردن مشتری­ها باهم جلوگیری شود. لیوان­های مک دونالد به شکل مخروطی طراحی شده بود که مشتریان مجبور باشند با یک دست آنرا نگه دارند که باعث می­شد سریع­تر غذا بخورند. استراتژی­های مک دونالد باعث شد فروشگاه­های دیگر نیز مانند برگر کینگ، وایت کسل و ساب وی از آنها الگو بگیرند و در کسب و کار خود آنها را به­کار ببندند.

مک دونالد چیست

از سال 1953 سیاست دادن حق امتیاز و افتتاح شعب دیگر مک دونالد کلید خورد. اولین شخصی که اقدام به خریداری این امتیاز کرد، نیل فاکس، توزیع کنند­ه­ی شرکت نفت جنرال بود. نفرات بعدی که به این لیست اضافه شدند راجر ویلیامز و  بردت لاندن نام داشتند. امروزه قدیمی­ترین شعبه مک دونالد در دنیا به این دو نفر اختصاص دارد. ریچارد و موریس مک دونالد حق امتیاز این شعبه را مستقیما به خریداران آن داده بودند بنابراین هیچ اجباری برای تغییر با آخرین تغییرات مک دونالد برای آنها وجو نداشت.

پیشنهاد افتتاح شعب در کشورهای دیگر را اولین بار ری کراک، فروشنده­ی مخلوط­ کن­های میلک شیک به برادران مک دونالد داد. در سال 1954 متوجه شد که مک دونالد از 8 دستگاه آنها در شعبه­ ی سن­برناردینوی مورد استفاده قرار گرفته است. او به همراه چارلز لوییس به مک دونالد رفتند و پیشنهاد افتتاح شعب در خارج از کشور را به ریچارد و موریس دادند. برادران مک دونالد ابتدا نسبت به این پیشنهاد مردد بودند اما با اصرار کراک در نهایت آنها راضی شدند تا مدیریت و مسئولیت راه ­اندازی شعبات مک دونالد در خارج از کشور را به او بسپارند. در قراردادی که بین آنها منعقد شد، قرار شد تا 50% فروش به برادران مک دونالد پرداخت شود. بعد از آن، اولین شعبه در سال 1955 در نزدیکی شیکاگو شروع به کار کرد. در طراحی این رستوران از رنگ­های زرد، سفید، قهوه­ای تیره و قرمز استفاده شد و برای سایر شعبه­ ها نیز قرار شد از این رنگ­ها استفاده شود. بعد از مدتی، برادران مک دونالد به یک شرکت بستنی سازی حق دادن امتیاز را فروختند که کراک را خشمگین ساخت و مجبور شد با بهای 25 هزار دلار یعنی 5 برابر مبلغ خرید این حق امتیاز، آن را مجددا خریداری کند.در طی سه سال شعب مک دونالد در سال 1958 به 34 عدد رسید و با رشد آرامی که در پیش گرفت، در سال 1959 با افتتاح 68 رستوران جدید تعداد شعبه ­ها به 102 عدد رسید.

مک دونالد چیست

کراک برای بالا بردن میزان فروش به تبلیغات اعتقاد راسخ داشت. به همین دلیل در سال 1960 چندین کمپین تبلیغاتی راه انداخت که منجر به چند برابر شدن فروش مک دونالد شد. در سال 1961 کراک یک تصمیم مهم گرفت. او سهام برادران مک دونالد را به قیمت 2.7 میلیون دلار و پرداخت 1.9 درصد فروش سالیانه خرید و این شرکت را به بزرگترین و موفق­ترین رستوران­های زنجیره­ای سراسر کشور تبدیل کرد. در سال 1962 اولین لوگوی طلایی منحنی شکل این رستوران معرفی گردید و در سال بعد فروش میلیونی همبرگر را پشت سر گذاشت. برای جذب مشتریان بیشتر، این رستوران دلقکی با موهای قرمز را معرفی کرد تا با سرگرم کردن بچه­ ها بتواند آن­ها را به برند مک دونالد علاقه­مند کند. نام این دلقک، رونالد مک دونالد بود.

اولین رستورانی که امکان خرید از داخل ماشین را فراهم می­کرد، در سال 1975 در آریزونا افتتاح شد. هدف از این کار، این بود که مشتریان بتوانند بدون پیاده شدن از ماشین و در کمتر از 50 ثانیه سفارش خود را ثبت و دریافت کنند. البته این طرح مدت زمان کمی در بسیاری از شعبات اجرا شد. یکی دیگر از عواملی که به موفقیت مک دونالد کمک کرد، ارائه­ ی هپی میل یا وعده­ی غذایی شاد بود که به کودکان در کنار سفارش اسباب­ بازی هدیه می­دادند.

 فروش شعبات خارج کشور مک دونالد تا سال 1991 به حدود 37 درصد از فروش کل رسیده بود که رقم خیلی خوبی به حساب می­آمد. اولین شعبه­ی خارجی این رستوران در سال 1967 در بریتیش کلمبیای کانادا افتتاح گردید. این روند ادامه پیدا کرد و در اوایل دهه­ی 90 میلادی مک دونالد توانست در کشورهایی مثل کانادا، آلمان، ژاپن، فرانسه و انگلستان بیش از 3600 شعبه را راه­ اندازی کند.

ریچارد و موریس مک دونالد برادران مک دونالد

مک دونالد چیست

ریچارد و موریس مک دونالد به ترتیب در 16 فوریه 1909 و 26 نوامبر 1902 در خانواده­ای فقیر در منچستر متولد شدند. والدین آنها جزو مهاجران ایرلندی بودند. آرزوی این دو برادر به دست آوردن 1 میلیون دلار تا قبل از 50 سالگی بود بنابراین در اواخر دهه­ی 1930 با مدرک دیپلم خود به آمریکا مهاجرت کردند. آنها با هدف ارائه دادن غذای ارزان و کم حجم در مدت زمان کم اولین رستوران خود را راه انداختند و در مدت زمانی کم در لیست معروف­ترین فست­ فودهای آمریکا قرار گرفتند.در نهایت آنها به آرزوی خود رسیدند و در سال 1961 برند مک دونالد را به ری کراک فروختند. موریس در سال 1971 در سن 69 سالگی و ریچارد در سال 1998 در سن 89 سالگی از دنیا رفتند. علت مرگ ریچارد مک دونالد، سکته قلبی بود.

ری کراک که بود؟

مک دونالد چیست

ری کراک آمریکایی متولد سال 1902 می­باشد. بعد از جنگ جهانی دوم شروع به کار به عنوان فروشنده­ی مخلوط کننده­های میلک شیک کرد. بعد از مدتی کار متوجه شد که فروشگاه مک دونالد 8 عدد از این مخلوط کن­ها را خریداری کرده بنابراین با صحبت و معامله کردن با برادران مک دونالد، حق امتیاز شعبات مک دونالد را خرید. او برای اینکه بتواند کیفیت غذای تمامی شعب را یکسان نگه دارد، در سال 1961 اقدام به تاسیس دانشگاه همبرگر کرد. نحوه­ی پخت، منجمد کردن و متدهای مختلف سرو غذا در این دانشگاه به خریداران حق امتیاز آموزش داده می­شد. امروزه بیش از 80 هزار نفر در دنیا از این دانشگاه فارغ­التحصیل شده­اند که نکته­ی جالبی است.

ری کراک در سال 1974 از مدیریت مک دونالد خود را بازنشست کرد و به دنبال ورزش مورد علاقه­ ی خود یعنی بیسبال رفت. او کار خود را با خرید یک تیم ورزشی به مبلغ 12 میلیون دلار شروع کرد. تیم او علی رغم اینکه در سال­های اول خود بازنده­ی میدان بود ولی توانست طرفداران زیادی را جذب کن. کراک بعد از مدتی مدیریت تیم را به داماد خود محول کرد و گفت: همبرگر آینده­ ی بهتری نسبت به بیسبال دارد. در نهایت کراک در سال 1984 در سن 81 سالگی به دلیل عارضه قلبی دچار ایست قلبی شد و در گذشت.

مک دونالد در بازار امروز 

مدیر عامل امروز مک دونالد شخصی به نام استیو ایستربروک نام دارد. شعب مک دونالد در دنیا به 120 کشور می­رسد و لین برند با 375 هزار کارمند در سراسر جهان، روزانه به 68 میلیون نفر سرویس می­دهد. منوی مک دونالد در هر کشور بنا به آداب ­و رسوم و فرهنگ همانجا تغییر یافته تا مردم بتوانند بر اساس ذائقه­ی خود خدمات دریافت کنند 

مک دونالد چیست

در سال­های گذشته، در بعضی زمان­ها جو منفی ­ای علیه این شرکت ایجاد شده و پرونده­های قانونی زیادی تشکیل شده است. به عنوان مثال ابراز نگرانی در مورد سلامتی کودکان بعد از خوردن محصولات مک دونالد یکی از آنها است که برای برطرف کردن این نگرانی، مک دونالد اقدام به تاسیس شورای مشورت جهانی (GAC) کرد.شورای مشورت جهانی جمعی از متخصصان بین­ المللی است که با تلاش مک دونالد دور هم جمع شده ­اند تا در رابطه با وضعیت تغذیه­ ی کودکان مشورت بدهند.با تصمیم این شورا، مواد غذایی سالم­تری مثل میوه، سالاد، آب سیب و شیر کم­ چرب وارد منوی غذایی این رستوران شد.همچنین اولین رستورانی که اقدام به درج ارزش مواد غذایی در بسته ­بندی محصولات خود کرد، مک دونالد در سال 2006 بود. 

نان مک دونالد :

در مک دونالد مردم اغلب از ما در مورد نان های همبرگر ما می پرسند. همیشه صحبت های زیادی راجع به طرز تهیه نان مک دونالد و مواد تشکیل دهنده آن بین مشتریان این برند بوده است. شایعات حاکی از آن است که در این نان، از شیرین کننده ها استفاده می شود که درست است. در هر نان، کمتر از یک قاشق چای خوری از شکر شیرین استفاده شده است. به گفته ی منابع محلی، نان های مک دونالد در نانوایی مخصوص نان آریستا در ساحل شمالی اوکلند درست می شود. این نان ها از نظر کیفیت بررسی می شوند و فقط نان هایی با بهترین ظاهر انتخاب و برش می خورند.

گوشت مک دونالد چیست ؟

برای تهیه ی همبرگرها،مک دونالد روزانه از کشتارگاه ها دریافت می کند چون قطعات بزرگ گوشت آلودگی کمتری دارند. بعد از بررسی، گوشت ها به ظروف 500 کیلوگرمی منتقل و تقسیم می شوند که با توجه به وزن متوسط هر گاو که حدود 100 کیلوگرم است، ظرفیت هر ظرف معادل گوشت 5 یا 6 گاو است.

یکی دیگر ازچالش­های مک دونالد که با آن دست و پنجه نرم کرد، شکایت علیه بسته­ بندی انی محصولات بود که ادعا می­شد برای جنگل­های بارانی خطرناک هستند. مک دونالد برای رفع این شکایت، تعهد جهانی محیط زیست را در سال 1990 تاسیس کرد. همچنین حجم زباله ­های خود را کاهش داد و حفاظت از منابع طبیعی را در اولویت قرار داد به طوری که امروزه 80 درصد بسته­ بندی محصولات مک دونالد از مواد تجدید پذیر ساخته شده است.

قیمت مک دونالد:

جالب است بدانید قیمت این فست فود خوشمزه در همه جا تقریبا بین 1 تا 3 دلار هزینه دارد

در آخر باید گفت که مک دونالد با استفاده از تبلیغات موثر، خلاقیت در تولید، بسته­ بندی­های جذاب و ارائه راه­ حل برای مشکلات و چالش­ها، در این سال­ها توانسته بعد از گذشت چندین دهه محبوب باقی بماند و روزبه­ روز  شعبات آن در سراسر دنیا در حال افزایش یافتن است.

چرا مک دونالد در ایران شعبه ندارد؟

افتتاح شعبه مک دونالد در ایران نیازمند دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریافت پروانه کسب براساس قوانین صنفی از اتحادیه اغذیه فروشان در تهران است امیدواریم به زودی در آینده ای نزدیک شاهد حضور مک دونالد در ایران باشیم.


رزرو هتل | خرید بلیط هواپیما | تور داخلی | تور خارجی با سپهرسیر

اشتراک گذاری:
0
0

دیدگاه ها و پرسش ها