3 سال پیش
440

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

تصور کنید تحصیل در کشوری با تمدن کهن که اسطوره­هایی مثل داوینچی و میکل آنژ دارد چگونه به نظر می­رسد؟ اگر به دنبال تحصیل در کشور ایتالیا، مهد خوشمزه­ترین پیتزاهای دنیا هستید، این امکان برای مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به زبان­های انگلیسی و ایتالیایی امکان­پذیر است. می­توان گفت که در کشور ایتالیا که در عضویت شینگل است، حق انتخاب گسترده­ای برای تحصیل در همه­ ی رشته ­ها وجود دارد. به عنوان مثال می­توان در دانشگاه­های معتبری مانند دانشگاه تورین، میلان و ساپینزا فلورانس که از قدیمی­ترین دانشگاه­های دنیا هستند، تحصیل کرد.
یکی دیگر از مزیت­های تحصیل در ایتالیا، شهریه ­ی تحصیلی ناچیز دانشگاه­ها است که علاوه بر آن امکان اخذ بورسیه­ ی دولتی نیز وجود دارد. این یکی از دلایلی است که اگر دانشجو هستید، عاشق پیتزا و تاریخ و هنر هستید ولی بودجه­ ی محدودی دارید، شما را قانع به تحصیل در ایتالیا می­سازد.

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

کار در ایتالیا و شرایط کاری چگونه است؟

از نظر علمی، کشور ایتالیا از سطح بالایی برخوردار است و جزوی از کشورهای اروپایی است که علاقه­مند به جذب استعدادهای درخشان در سطوح بین­ المللی است. به همین دلیل است که برای دانشجویانی که قصد زندگی در ایتالیا را دارند، تسهیلاتی را در نظر می­گیرد و آنها را حمایت می­کند. با توجه به این موارد، فارغ ­التحصیلان رشته ­های گوناگون در بازار جهانی از اعتبار برخوردار هستند و می­توانند اقامت و داشتن کاری پر درآمد را بعد از فارغ­ التحصیلی تجربه کنند. به همین دلیل نگران پیدا کردن کار در ایتالیا نباشید.

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا چقدر است ؟

همانطور که گفته شد، یکی از دلایل انتخاب دانشجویان برای ادامه تحصیل در ایتالیا، هزینه­ ی تحصیلی ناچیز است. شرایط زندگی دانشجویی در ایتالیا خارج از حد توان نیست و می­توان از پس آن برآمد. هزینه ­ی زندگی در ایتالیا به طور متوسط ماهیانه بین 700 تا 1000 یورو است که شامل مسکن، غذا، حمل و نقل و تفریح می­شود. البته این هزینه­ ها در شهرهای مختلف متغیر است، مثلا رم یکی از گرانترین شهرهای ایتالیا است اما باید در نظر داشت که میزان حقوق دریافتی و درآمد شهروندان رم هم نسبت به سایر شهرها بیشتر است. جالب است بدانید که حداقل حقوق دریافتی در ایتالیا بر حسب سختی کار محاسبه می­شود و با بیشتر شدن سختی، دستمزد هم افزایش می­یابد. همچنین برای هزینه ­ی دانشگاه، شرایطی برای دانشجویان محیا شده است. به عنوان مثال در دانشگاه بولونیا، هزینه­ ی تحصیل به صورت اقساط از دانشجو اخذ می­گردد و برای دانشجویان کمک هزینه ­هایی در نظر می­گیرند. هزینه­ ی خوابگاه در ماه بین 250 تا 300 یورو و در صورت اجاره کردن خانه، هزینه بین 400 تا 1000 یورو ماهیانه برآورد می­شود. با استفاده از غذای رستوران­های مختلف، باید در ماه بین 200 تا 300 یورو برای خورد و خوراک اختصاص دهید که اگر می­خواهید صرفه ­جویی کنید، می­توانید با ماندن در خوابگاه از غذای توزیع شده در سلف دانشگاه استفاده کنید. در ادامه باید به این موضوع اشاره کرد که اگر قصد دارید به امنیت مالی و اقتصادی قابل قبولی برسید، باید حرفی برای گفتن داشته باشید. اگر مهارت خاصی دارید و یا در حرفه و کار خاصی مشغولید، از طرف دولت ایتالیا حمایت خواهید شد، بنابراین در ایتالیا به میزان توانایی و مهارت خود نتیجه خواهید گرفت.

دولت ایتالیا تلاش می­کند تا با فراهم کردن شرایط از تمامی جوانب، امکان تحصیل را برای همه­ ی اقشار فراهم کند. از جمله این اقدامات می­توان به محاسبه ­ی شهریه­ ی دانشگاه متناسب با درآمد دانشجو و خانواده وی که قبلا گفته شد اشاره کرد. به همین دلایل است که سطح علمی در این کشور بسیار بالا است.

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم

بسیاری از دانشگاه­های ایتالیا، پیش از ورود به دانشگاه از دانشجویان آزمون تعیین سطح زبان ایتالیایی می­گیرند، بنابراین مسلط بودن به این زبان تاثیر زیادی در دریافت بورسیه­ های استانی دارد. اساتید دانشگاه برای بورسیه­ ی شما، ابتدا رزومه شما را بررسی می­کنند و سپس مبلغ بورسیه تحصیلی شما مشخص خواهد شد. برخلاف برخی از کشورهای اروپایی، ایتالیا بورسیه­ هایی که نام خاصی داشته باشند و به گروه­های خاصی از دانشجویان تعلق بگیرد، ندارد. دانشجوی واجد شرایط در تمامی مقاطع می­تواند در صورت پذیرش دانشگاه از بورسیه تحصیلی استفاده کند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویژای تحصیلی به ایتالیا

ریز نمرات مدرک دیپلم و پیش­ دانشگاهی که به زبان ایتالیایی ترجمه شده و توسط دادگستری و وزارت امور خارجه تایید شده باشد.

  1. ریز نمرات مدرک لیسانس و فوق لیسانس (برای متقاضیان دکتری) که به زبان ایتالیایی ترجمه شده و توسط دادگستری و وزارت امور خارجه تایید شده باشد.
  2. دروس گذرانده شده در دوران لیسانس به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (تنها برای متقاضیان مقطع فوق لیسانس در صورت تقاضای دانشگاه)
  3. فرم دانشگاه و رشته­ای که پذیرش شده ­اید.
  4. ترجمه ­ی شناسنامه به زبان ایتالیایی
  5. صورتحساب سه ماه آخر به زبان انگلیسی
  6. پذیرش دانشگاه (2 نسخه)
  7. کپی صفحه­ ی اول پاسپورت و پذیرش (2 نسخه) به همراه کپی از کلیه-ی مدارک تحصیلی به همراه کپی از صفحات فارسی (1 نسخه)
  8. اصل گذرنامه
  9. رزرو بلیت پرواز
  10. رزرو هتل از روز تاریخ بلیت پرواز و اقامت تا حداقل 20 روز 
  11. نامه­ی بانکی به نام شخص دانشجو (به لاتین) و یا یکی از والدین دانشجو با حداقل موجودی حساب 7500 یورو به ازای هر سال تحصیل در ایتالیا.
  12. گذراندن حداقل دو سال آکادمیک در یکی از مقاطع تحصیلی به زبان انگلیسی یا داشتن گواهی­های زبان انگلیسی در سطح B2 و یا نامه­ ی دانشگاه مبنی بر عدم نیاز به مدرک زبان
  13. پنج قطعه عکس5/3 در 5/4 سانتی­متر رنگی و پشت­نویسی شده به زبان انگلیسی
  14. فرم کامل شده­ی درخواست روادید
  15. مبلغ 50 یورو (نقدی)

اسامی دانشگاه­­های کشور ایتالیا در بین دانشگاه­های برتر دنیا به چشم می­خورد. اعتبار آنها به چند رشته محدود نمی­شود و در رشته­ های متنوعی، با معیارها و استانداردهای روز جهان ارائه می­گردد. طبق آخرین آمار ارائه شده 30 دانشگاه این کشور در بین 900 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد و لازم به ذکر است که بسیاری از رشته ­ها در تمامی مقاطع به زبان انگلیسی تدریس می­شوند. البته باید گفت چنانچه قصد ادامه زندگی و تحصیل در این کشور را دارید، مسلط بودن به زبان ایتالیایی برای شما یک امتیاز مهم به حساب می ­آید. 

در ادامه به بررسی چند دانشگاه این کشور می­پردازیم:

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان

یکی از بهترین دانشگاه­های مهندسی برای رشته­ های عمران، طراحی، معماری و مکانیک، دانشگاه پلی تکنیک میلان است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه فنی و مهندسی ایتالیا است و در رشته­ های مختلف و تمامی مقاطع تحصیلی دارای چهل و دو هزار دانشجو است. میتوانید از سایت رسمی دانشگاه پلی تکنیک میلان هم دیدن فرمایید.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا

یکی از قدیمی ­ترین و معتبرترین دانشگاه­های جهان، دانشگاه بولونیاست. این دانشگاه در رشته ­های مختلفی مثل کشاورزی، دامپزشکی، حقوق، علوم انسانی، هنر، میراث فرهنگی و زبان­های خارجی دانشجو می­پذیرد که اکثر این رشته ­ها به زبان ایتالیایی تدریس می­شوند. همچنین دانشگاه بولونیا دارای 33 گروه آموزشی و 11 مدرسه است. میتوانید از سایت رسمی دانشگاه بولونیا دیدن فرمایید.

دانشگاه پیزا

دانشگاه پیزا

اگر دنبال یک شهر دانشجویی هستید، پیزا گزینه­ ی شماست! جالب است بدانید نیمی از جمعیت این شهر را دانشجویان تشکیل می­دهند. دانشگاه پیزا یکی از قدیمی­ترین دانشگاه­های جهان است که گالیله هم در آن تحصیل کرده است. این دانشگاه یکی از بهترین گزینه­ ها برای تحصیل و زندگی دانشجویی می­باشد. میتوانید از سایت رسمی دانشگاه پیزا هم دیدن فرمایید.

شرایط زندگی در ایتالیا

همانطور که گفته شد، ایتالیا هر ساله افراد زیادی را جذب می­کند و فرصت­های تحصیلی و شغلی خوب، باعث شده تا افراد سخت­کوش این کشور را به عنوان یک مقصد خوب برای زندگی انتخاب کنند. این کشور از مهمترین کشورهای صنعتی به شمار می­آید و جزو پرجمعیت­ترین کشورهای دنیا است.

شباهت ایران و ایتالیا از نظر فرهنگ

از قدیم عده ­ای بر این باورند که شباهت زیادی بین ایرانی­ها و ایتالیایی­ها است. از جمله این شباهت­ها می­توان به نحوه­ی برقراری ارتباط باهم اشاره کرد. مهمان نواز بودن و گشاده ­رویی افراد در کشور ایتالیا بسیار به چشم می­خورد. در ایتالیا مثل ایران افراد بعد از اولین ملاقات، باهم دست می­دهند و به یکدیگر خوشامد می­گویند. یکی دیگر از موارد مشابه بین ایرانی­ها و ایتالیایی­ها استفاده از پاستا و ماکارونی است. جالب است بدانید که کودکان ایتالیایی درست مثل ایرانی­ها، قبل از ورود به مدرسه دوره­ی پیش دبستانی را می­گذرانند. طبق موارد گفته شده، زندگی برای ایرانیان در ایتالیا آسان است و احساس غربت را تجربه نمی­کنند، گویی که ایتالیایی­ها، ایرانیان مقیم اروپا هستند.

اجاره­ ی خودرو در اروپا توسط چه شرکت هایی نجام میشود

شاید یکی از دغدغه­ های شما این باشد که با ماشین خود برای راحتی بیشتر سفر کنید. نگران نباشید، سپهرسیر برای شما یک پیشنهاد فوق­ العاده دارد!

اگر دوست دارید در طول سفر به خارج از کشور هرجا که دلتان خواست توقف کنید، خودتان کنترل امور را به دست بگیرید و با سرعت دلخواه خود برانید، اجاره­ ی ماشین در اروپا برای شما بهترین انتخاب است. امروزه شرکت­های اجاره­ ی خودرو در تمامی نقاط دنیا یافت می­شوند و می­توانید هنگام ورود به فرودگاه شهر و کشور مقصد به این غرفه ­ها مراجعه کرده و گزینه­ ی مناسب خود را انتخاب کنید. تاریخچه ­ی کرایه­ ی وسیله نقلیه به حدود صد سال پیش برمی­گردد. اولین بار فردی به نام ساندرز در آمریکا تصمیم گرفت که با نصب کیلومترشمار، معیاری برای دریافت پول قرار دهد و به توریست­ها و تاجران خودروی خود را کرایه داد. بعد از اینکه این ایده رشد کرد و مورد استقبال قرار گرفت، ساندرز در بیش از 21 ایالت آمریکا شرکت اجاره خودرو تاسیس کرد و مدت­ها بعد شرکتی به نام جیکوبس وارد رقابت با او شد.

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

گواهینامه ­ی بین ­المللی در اروپا

شما برای رانندگی در خارج از ایران، نیاز به گواهینامه ­ی بین ­المللی دارید. با داشتن این گواهینامه، می­توانید در کشورهایی که اجازه­ی رانندگی به شما می­دهند و گواهینامه ­ی شما در آنها معتبر است، رانندگی کنید. اعتبار این گواهینامه، یک و سه سال است. گواهینامه­ های بین­ المللی بعد از انقضای تاریخ آن قابل تمدید نیست و باید برای درخواست مجدد آن اقدام شود. این گواهینامه علاوه بر زبان فارسی به زبان­های دیگری مثل انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی، روسی، عربی و چینی ترجمه شده است. بدیهی است که دارنده­ی این گواهینامه نمی­تواند قوانین کشوری که قصد سفر و یا اقامت در آن را دارد را نقض کند و یا آنها را نادیده بگیرد.

روش گرفتن گواهینامه­ ی بین­ المللی رانندگی در اروپا

دو روش برای گرفتن گواهینامه ­ی بین­ المللی رانندگی وجود دارد:

  1. روش تحویل فوری: مراجعه به مراکز اصلی و یا نمایندگی­های کانون جهانگردی و اتومبیل ­رانی جمهوری اسلامی در سراسر ایران
  2. روش تحلیل غیرفوری: اقدام به صورت آنلاین و غیرحضوری. این روش 7 الی 10 روز به طول می­انجامد و گواهینامه درب منزل ارسال می­شود.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه به شرح زیر است:

  1. اصل گواهینامه­ ی معتبر جمهوری اسلامی. برای دریافت گواهینامه ­ی بین­ المللی یک ساله و سه ساله باید حداقل اعتبار گواهینامه­ ی به ترتیب یک ماه و سه روز و سه سال را دارا باشید.
  2. عکس 4*3 (یک قطعه) (رعایت حجاب برای بانوان الزامی است.)
  3. اصل یا کپی صفحه­ ی اول پاسپورت
  4. تکمیل فرم درخواست گواهینامه­ ی بین ­المللی
  5. پرداخت هزینه ­های اعلام شده
  6. در صورت داشتن گواهینامه­ ی بین­المللی قبلی، آن را همراه داشته باشید.

هزینه ­ی گواهینامه ­ی بین ­المللی شامل مواردی است که ادامه آمده است:

هزینه­ ی دریافت گواهینامه­ی بین­المللی یک ساله و سه ساله به ترتیب 109 و 335 هزار تومان است. همچنین هزینه­ی گواهینامه برای موتور سیکلت، 132 هزار تومان است. بعد از واریز مبلغ گفته شده، 7 الی 10 روز کاری زمان نیاز است تا گواهینامه به درب منزل ارسال گردد. لازم به دو نکته توجه شود:

  • ابتدا بررسی کنید که گواهینامه مورد تایید کشور مقصد هست یا نه. به عنوان مثال قبرس یا چین این گواهینامه را قبول ندارند و امارات فقط برای ماشین­های اجاره­ای مجوز رانندگی صادر می­کند. برای این منظور می­توانید با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.
  • بعد از اخذ گواهینامه، شما موظف به رعایت تمامی قوانین کشور مقصد هستید. پلیس هر کشور طبق قوانین کشور خودش با شما رفتار و برخورد می­کند.

در صورت گم شدن گواهینامه­ ی بین­ المللی، اگر گواهینامه­ ی قبلی معتبر بوده باشد، باید المثنی دریافت کنید. در غیر اینصورت نیازی به اقدام برای گرفتن گواهینامه­ ی مجدد نیست.

راهنمای تحصیل و مهاجرت به ایتالیا

اجاره ­ی خودرو در اروپا

در سال­های اخیر بسیاری از مردم بومی و غیر بومی از خودروهای اجاره­ای برای کارهای روزانه و رفع نیازهای خود استفاده کرده­ اند و در کنار آنها مسافرانی که دارای گواهینامه­ ی بین ­المللی هستند و برای تفریح به اروپا سفر کردند هم از خدمات ماشین­های اجاره­ ای بهره­ جسته ­اند.

هزینه­ ی اجاره ­ی خودرو در اروپا

هزینه­ ی اجاره­ی خودرو مقدار ثابتی نیست و بسته به کشور مقصد و نوع ماشین، متغیر است اما به طور میانگین در کشورهای اروپایی هزینه­ ی یک روز اجاره ­ی ماشین حدودا بین 30 الی 70 یورو در نظر گرفته می­شود. در کنار این هزینه، باید به هزینه­ ی سوخت هم دقت کرد. شما برای هر 700 مایل مسافت در حدود 140 دلار باید هزینه برای سوخت در نظر بگیرید. همچنین اجاره ­ی ماشین دنده اتومات 50% بیشتر از یک ماشین معمولی است. علاوه بر موارد گفته شده، مالیات بر ارزش افزوده بین 15 الی 25 درصد اعمال می­شود و به این هزینه ­ها باید مالیات جاده­ای و یا مالیات بر اقتصاد را اضافه کرد. این مبالغ در کشورهای مختلف، ثابت نیست و به طور کلی مالیات جاده­ای کمتر از 5 دلار در روز است و پیش ­بینی می­شود بین 5 الی 10 دلار بابت هزینه ­های محیط زیستی از ماشین­های دنده اتومات دریافت گردد.

یکی دیگر از مواردی که هنگام اجاره باید به آن دقت کرد، بیمه است که بزرگترین هزینه ­ی بالقوه در زمان اجاره­ ی ماشین محسوب می­شود. اگر تحت بیمه ­ی ارائه شده­ ی شرکتی هستید که خودرو از آن اجاره کرده­اید، مبلغ 10 الی 30 دلار به صورت روزانه باید به شکل خسارت پرداخت شود. شاید در تبلیغات کشور ایتالیا، از هزینه­ ی حفاظت از سرقت شنیده باشید. این هزینه حدود 20 دلار در روز است. همچنین، در لیست هزینه­ ها باید عوارض جاده ه­ا را نیز لحاظ کرد. در بعضی از کشورها مثل سیستم اتوبان آلمان، رانندگی در آزادراه ­ها رایگان است اما در اروپای مرکزی، رانندگان از یک برچسب به نام وینت استفاده می­کنند که آن را روی شیشه­ ی خود می­چسبانند. هزینه­ ی پارکینگ هم در بعضی از شهرها وجود دارد که به طور میانگین روزانه 35 دلار و در شهرهای بزرگ مثل لندن و پاریس به 40 تا 55 دلار نیز می­رسد. به جز این، سایر شهرها هزینه­ ی پارکینگ ندارند یا ارزان هستند.
امیدواریم با مطالعه این مقاله با اطلاعات اولیه جهت اقامت در ایتالیا و مدارک لازم جهت راهنمای تحصیلی اطلاعات کافی بدست آورده باشید.


خرید بلیط هواپیما | رزرو آنلاین هتل | تورهای مسافرتی ارزان | از سپهرسیر


 

اشتراک گذاری:
0
0

دیدگاه ها و پرسش ها