4 سال پیش
325

راهنمای سفر به مشهد مقدس

راهنمای سفر به مشهد مقدس

جذاب‌ترین شهر گردشگری ایران چه به عنوان مقصد گردشگری مذهبی و چه به عنوان مقصدی برای گردشگران عاشق طبیعت و تاریخ، مشهد است. قطعا وجود پربرکت بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در خاک مشهد بوده که باعث ایجاد چنین امکاناتی در این شهر ایران شده است. با این حال امروزه بسیاری از مسافران با خرید بلیط هواپیما یا رزرو قطار راهی مشهد می‌شوند تا در کنار زیارت حرم امام رضا (ع)، سری هم به جاذبه‌های گردشگری و طبیعت فوق العاده‌ی شهر مشهد بزنند.

اگر شما هم قصد دارید تا در سفر به مشهد هوشمندانه‌تر برای انتخاب هتل، رستوران‌ و حتی بازدید از جاذبه‌های گردشگری اقدام کنید، بد نیست تا با راهنمای جامع سفر سپهرسیر به مشهد مقدس همراه باشید. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به صورت مختصر به برخی از نیازهای شما در سفر به مشهد پاسخ دهیم. 

اطمینان داشته باشید که اگر از هنگام خرید‌بلیط هواپیما و برنامه‌ریزی برای سفر به مشهد تا پایان سفر را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید، سفری خاطره‌انگیز برای خود و همراهانتان رقم خواهید زد.

بهتر است پس از خرید‌بلیط هواپیما یا قطار و پیش از آنکه بخواهید برای رزرو هتل اقدام کنید، هدفتان از سفر و میزان بودجه‌ای که برای تور مشهد در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. در این صورت هم در هنگام رزرو‌آنلاین هتل و هم در انتخاب رستوران‎ها و تفریحات در مشهد، بر اساس شرایط از پیش تعیین شده عمل خواهید کرد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

چرا به مشهد سفر کنیم؟

شهر مشهد از دو جنبه می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای بسیاری از مسافران و گردشگران باشد. یکی از جنبه‌های سفر به مشهد، گشت‌و‌گذار در این شهر و استفاده از امکانات تفریحی و رفاهی و خرید از مراکز تجاری آن است. علاوه بر این امکان سر زدن به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در این شهر نیز باعث شده تا مشهد به عنوان یکی از شهرهای مهم گردشگری ایران شناخته شود.

جنبه مهم دیگر شهر مشهد وجود بارگاه منور علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان است. در واقع اکثر گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما یا هر طریق دیگری راهی مشهد می‌شوند، هدف اصلی خود را زیارت حریم باصفای امام رضا علیه‌السلام بیان می‌کنند. به همین علت است که رزرو آنلاین برای هتل‌های نزدیک حرم، امکان خوبی است تا شما از چند هفته قبل و پیش از پر شدن اتاق‌ها، محل اقامت خود را مشخص کنید.

به نظر می‌رسد هیچ شهری در ایران نتوانسته به اندازه مشهد در جذب گردشگر موفق باشد و برای همین است که تور مشهد از تهران یا تور مشهد از اصفهان یا از مبدا دیگر شهرهای ایران همیشه رونق خود را حفظ کرده است و این جز به دلیل وجود بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) نمی‌باشد. به‌طوری‌که حتی در فصل زمستان یا در ایام امتحانات دانش‌آموزان و دانشجوها هم خرید‌بلیط هواپیما و رزرو هتل در مشهد با چالش‌هایی روبه‌رو است.


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

هزینه سفر به مشهد چقدر است؟

برنامه‌ریزی برای سفر به مشهد و کنترل هزینه‌ها در سفر به این شهر بسیار مهم است. از خرید بلیط هواپیما و رزرو آنلاین هتل که بگذریم، باید در خود مشهد نیز حواسمان به کنترل هزینه‌ها باشد. این هزینه‌ها ممکن است بخشی مربوط به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد و برخی دیگر مربوط به صرف غذا و سر زدن به جاذبه‌های مختلف گردشگری در مشهد!

هزینه‌های سفر به مشهد در ابتدا شامل رزرو هتل در مشهد و هزینه خرید بلیط هواپیما یا قطار است. با این حال باید به انتخاب رستوران‌ها، مراکز خرید برای تهیه سوغاتی و حتی سر زدن به جاذبه‌های گردشگری هم دقت کافی داشت. این شما هستید که میزان هزینه خود در تور مشهد را با صرفه‌جویی یا ولخرجی کردن مشخص می‌کنید.

اگر برایتان مهم است که هزینه دقیق سفر خود را بدانید و بر طبق آن برنامه‌ریزی کنید، سفر با تور مشهد گزینه بسیار مناسبی است. در تورهای مشهد محل اسکان، غذا، هزینه رفت و برگشت و جابه‌جایی شهری و حتی در برخی مواقع سر زدن به بازارهای خرید و جاذبه‌های گردشگری نیز مشخص است. در نتیجه شما طبق هزینه‌ای که برای سفر در نظر دارید، می‌توانید تور مناسبی را پیدا کرده و از این طریق سفر خود را مدیریت کنید. 


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

بهترین زمان سفر به مشهد:

شما در طول سال و در هر فصلی از سال می‌توانید به مشهد سفر کنید. در واقع هدف شما از سفر به مشهد زمان آن را نیز برای آن مشخص می‌کند. به طور کلی اگرچه مشهد زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های نسبتا گرم و خشکی دارد؛ اما نمی‌توانیم این زمان‌ها را برای خرید تور مشهد نامناسب بدانیم. در ایام سرد سال، هزینه‌های سفر به مشهد به شدت کاهش پیدا کرده و از خرید‌بلیط‌هواپیما گرفته تا رزرو هتل و حتی خرید سوغاتی از مشهد، با تخفیف‌های ویژه همراه است.

به طور کلی برای تور مشهد، برخی از افراد مناسبت‌های مذهبی مختلف را مبنای سفر خود قرار داده و دوست دارند مناسبت‌های خاص مذهبی به زیارت بروند. طبیعی است که این افراد نباید مشکلی با شلوغی و گران بودن هتل‌ها داشته باشند. برخی دیگر دوست دارند در مواقعی به زیارت بروند که بتوانند در آرامش بیشتری در کنار حریم رضوی با خدای خود صحبت کنند. برای این افراد، ایام سرد سال و در ایامی که مناسبت خاصی نباشد، تجربه یک زیارت سرشار از آرامش مناسب خواهد بود. 

بررسی آب و هوا نیز بهترین زمان سفر به مشهد را برای شما مشخص می‌کند. شهر مشهد در فصول مختلف سال آب و هوای متغیری دارد. بهار مشهد آب و هوای دل انگیزی دارد و شاید بتوان گفت بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا، همین بهار است. تابستان‌های این شهرگرم و خشک بوده اما به دلیل تعطیلات تابستانی، مشهد به شدت شلوغ است. زمستان و سرمای این شهر اگر با برف و باد همراه باشد بسیار سخت خواهد بود و برای همه گروه‌های سنی مناسب نیست.


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

جاذبه‌های گردشگری مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد تنوع بسیار بالایی دارند. بدیهی است که جذاب‌ترینِ این جاذبه‌ها، حرم‌ علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. از بارگاه امن رضوی که بگذریم، پارک‌ها، بوستان‌ها، شهربازی‌ها، جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری مدرن در مشهد نیز جذابیت بالایی برای مسافران دارند.

از جمله معروف‌ترین بوستان‌های مشهد که یکی از جاذبه‌های گردشگری اصیل به شمار میرود، پارک وکیل‌آباد است. این پارک حدود 70 هکتار بوده و منطقه‌ای ییلاقی محسوب میشود. در این پارک شهربازی کودکان و باغ وحش قرار دارد و طبق نظرسنجی‌ها یکی از جاذبه‌های مورد پسند گردشگران است. 

اگر با خرید‌بلیط‌هواپیما به مشهد سفر کرده‌اید و قصد دارید در کنار سر زدن به حرم امام رضا (ع)، فقط به یکی از جاذبه‌های‌گردشگری مشهد سر بزنید، کوه‌سنگی و مجموعه تفریحی آن یکی از گزینه‌های اصلی است. در این مجموعه تفریحی و گردشگری، امکانات رفاهی، رستوران و هتل نیز قرار دارد.

آرامگاه فردوسی نیز از جمله مکان‌های تاریخی و دیدنیِ مشهد است که می‌توان ساعاتی را در آن از ادبیات کهن پارسی بهره برد. در کنار این مقبره زیبا و فاخر موزه نیز قرار دارد. همچنین اگر به دنبال یک مکان  خوش آب و هوا با طبیعت بکر هستید، به شما شاندیز مشهد را پیشنهاد می‌کنیم.  در شهر شاندیز رودخانه‌ای می گذرد که از  ارتفاعات بینالود سرازیر می‌شود.در کنار طبیعت زیبا، رستوران‌های بسیاری با غذاهای لذیذ آماده پذیرایی از مهمان‌ها هستند. 

از جمله جاذبه‌های تاریخی مشهد می‌توان به آرامگاه نادرشاه افشار اشاره کرد. در این مکان، مقبره نادرشاه افشار پادشاه ایرانی قرار دارد که مجسمه بزرگ و زیبایی از این پادشاه بر روی ستونی در این مکان تعبیه شده است. در کنار مقبره افشاریان دو موزه از آثار و اشیاء به جا مانده از حکومت افشاریان قرار دارد.

                             

                          بعد از خرید بلیط هواپیما ۵ هتل لاکچری مشهد را بشناسید


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

اقامت در هتل‌های مشهد

در شهر مشهد هتل‌های بسیار زیادی به مسافران و زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. در واقع می‌توان گفت بیشترین تعداد هتل در ایران را در شهر مشهد پیدا خواهید کرد. اگر گشتی در اطراف حرم بزنید، می‌بینید که هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های بسیاری برای اقامت وجود دارد. شاید به همین علت است که گاهی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما خود را به مشهد رسانده‌اند، برای انتخاب محل اقامت خود سرگردان می‌شوند. 

به طور معمول هتل‌هایی که در نزدیکی حرم قرار دارند، قیمت بیشتری نسبت به هتل‌های دیگر به خود اختصاص داده‌اند. در واقع علاوه بر ستاره‌های هتل، مسافت آن تا حرم معیار مهم دیگری برای قیمت رزرو اتاق در هتل‌های مشهد است. در مجاورت حرم مطهر رضوی هتل‌های بسیار شیک و 5 ستاره تا هتل‌های قدیمی یک ستاره یا فاقد ستاره نیز وجود دارند. این کاملا به شما بستگی دارد که قصد دارید با رزرو آنلاین هتل یا مراجعه حضوری به هتل، در چه نوع اقامتگاه و با چه میزان هزینه‌ای اقامت کنید.

در خیابان امام رضای مشهد که اصلی‌ترین خیابان مشرف به حرم امام رضا (ع) است، هتل‌های لوکس ۵ ستاره فراوان با ساختمان‌های بسیار شیک وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به هتل مجلل درویشی، هتل الماس، هتل قصر طلایی و هتل بین‌المللی قصر اشاره کرد. از نزدیک‌ترین هتل ها به حرم که کیفیت بسیار زیادی دارند، می‌توان هتل جواد، هتل اترک و هتل اطلس را نام برد. البته باید توجه داشت که مجموعه حرم مطهر چندین درب ورودی دارد و از هر طرف هتل‌های زیادی به آن مشرف می‌گردد. اما معروف‌ترین هتل‌ها در خیابان امام رضا منتهی به باب‌الرضا هستند.

یکی از ویژگی‌های مجموعه سپهرسیر و مزیت آن نسبت به دیگر سایت‌ها و پلتفرم‌های فروش بلیط هواپیما این است که امکان رزرو آنلاین انواع هتل‌های مشهد در این سایت فراهم شده است. این ویژگی به شما کمک می‌کند بدون هیچ دغدغه‌ و تنها با چند کلیک هتل و حتی اتاق مدنظر خود را انتخاب کرده و رزرو آن را نهایی کنید.

تاکسی‌های ویژه ترمینال، مترو و اتوبوس به راحتی در دسترس است و شما از این بابت دسترسی آسانی خواهید داشت. در اکثر درب‌های اصلی حرم اتوبوس‌های و تاکسی‌های ویژه منتظرند تا شما را به مقصد مورد نظرتان راهنمایی کنند. برای دسترسی به دیگر نقاط شهر نیز می‌توانید از مترو و اتوبوس‌های بی‌آرتی استفاده کنید. تاکسی‌های اینترنتی نیز در این شهر فعال‌اند و گزینه مناسبی برای حمل و نقل محسوب می‌شوند.

                                                                                     

راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

فرهنگ غذایی در مشهد

شهر مشهد با جمعیت حدود ۵ میلیون نفر دومین کلانشهر پرجمعیت ایران به شمار می‌رود. این شهر که از مهمترین شهرهای زیارتی دنیا برای شیعیان است، در طول سال حدود ۲۵ میلیون مسافر را میزبانی می‌کند. به دلیل جمعیت بالا و  وجود اقوام مختلفِ ساکن در این شهر، تنوع غذایی بسیار بالایی در مشهد وجود دارد. شاید اگر گشتی در اطراف حرم بزنید یا به خیابان های فرعی مشهد بروید، غذاخوری‌های زیادی را ببینید که با عنوان شهرهای مختلف مشغول به فعالیت بوده و غذاهای دیگر شهرها را سرو می‌کنند.

از جمله غذاهای معروف مشهدی که به ثبت ملی رسیده است، می‌توان  شیشلیک مشهدی را نام برد که بیشتر در منطقه شاندیز و طرقبه سرو می‌گردد. از دیگر غذاهای مخصوص این شهر شله مشهدی و باقالی پلو با گوشت است. تمامی این غذاها اگر به روش سنتی خود طبخ شوند، طعم و عطر بی‌نظیری دارند که شما را شیفته خود خواهند کرد.

بهترین رستوران‌های مشهد

تنوع غذایی بالا و قیمت‌های مناسب در مشهد باعث شده تا رستوران‌های مختلف با دکوراسیون زیبا به ارائه خدمت بپردازند. بسته به اینکه می‌خواهید چه غذایی میل کنید و چه میزان برای خرید غذا هزینه کنید، می‌توانید یکی از رستوران‌های خوب مشهد را انتخاب کنید. 

از جمله معروف‌ترین رستوران‌های شهر مشهد می‌توان رستوران پسران کریم را نام برد. این رستوران در بلوار خیام واقع شده و به گفته گردشگرانی که ‌راهی مشهد شده‌اند، گزینه خوبی برای صرف یک ناهار خوشمزه است. در این رستوران غذاها با بهترین مواد اولیه طبخ می‌شود و سعی شده غذاهای سالم و لذیذی به مشتریان ارائه شود. رستوران معین درباری نیز از جمله رستوران‌های قدیمی در مشهد است که غذاهای سنتی و خوشمزه‌ای سرو می‌کند دارد و معروف‌ترین غذای آن شیشلیک است. البته این تنها دو نمونه از رستوران‌های مشهد است. برای آشنایی با دیگر رستوران‌های مشهد باید به صورت مجزا به معرفی این رستوران‌ها پرداخته شود.


                 آشنایی با بهترین رستوران‌های مشهد

بهترین مراکز خرید‌مشهد 

مشهد از قطب‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید و از این لحاظ امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری در این شهر تعبیه شده است. فروشگاه های زنجیره ای ، بازار و بازارچه های بسیار زیادی در این شهر ساخته شده که شما در کنار زیارت می‌توانید اوقات خوشی را به خرید و تفریح در این مراکز بپردازید. قطعا معروف‌ترین مراکز خرید سوغات مشهد که البته بیشتر جنبه ی تاریخی دارد، بازار رضا است. در واقع بازار رضا به عنوان نمادی از سوغات مشهد شناخته شده است. 

مرکز‌خرید‌پروما که از بزرگترین مراکز خرید مشهد است نیز مورد توجه گردشگران و زائران رضوی قرار دارد. در این پاساژ انواع محصولات در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسد. مجتمع الماس‌شرق نیز دارای فروشگاه‌های عرضه پوشاک، طلا و نقره، لوازم خانگی و لوازم آرایشی است. در این مجتمع امکانات تفریحی جذابی مثل شهربازی و آکواریوم و همچنین رستوران‌های باکیفیت وجود دارد. مرکز خرید آرمان نیز با امکانات و مغازه‌های مختلف گزینه خوبی برای گشت و گذار و خرید در مشهد خواهد بود.


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

بهترین سوغاتی‌های مشهد

مشهد دارای مراکز خرید بسیاری در اطراف حرم و در دیگر نقاط شهر است. معمولا بازارهای اطراف حرم حال و هوای خاصی دارد و زائران برای عزیزان خود سوغاتی و یادگاری خریداری می‌کنند. شهر مشهد هدایای بسیاری برای زائران خود دارد که با ورود به این بازارها می توانید به راحتی سوغات مورد نظرتان را خریداری کنید.  

معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی مشهد زرشک و زعفران، خشکبار، نقل و نبات است. این سوغاتی‌های خوراکی و کاربردی که جایگاه ارزشمندی در سفره ایرانی‌ها  دارد،  اگرچه در شهر خودتان نیز پیدا می‌شود؛ اما خرید آن از مشهد هم حال و هوای دیگری داشته و هم در بسیاری از موارد به‌صرفه‌تر است و هدیه ای ارزشمند از مشهد است.  

از جمله سوغاتی‌های غیر خوراکی مشهد نیز می‌توان به سنگ‌های قیمتی، نقره‌جات، جانماز، مهر، انگشتر، عطریات و کالاهای سنگی اشاره کرد. سوغاتی‌های غیرخوراکی مشهد تنوع بسیاری دارند که باید به صورت مجزا به آن پرداخته شود.

طلای سرخ که نام دیگر آن زعفران است، معروفترین سوغاتی مشهد است.  این محصول کشاورزی ارزشمند در استان خراسان بیشترین بهره‌برداری را دارد و به همین علت سوغاتی خاص و اصلیِ مشهد است. در بین مسافران و زائرانی که با خرید بلیط هواپیما یا قطار یا هر وسیله دیگری به مشهد آمده‌اند زعفران حکم بهترین سوغات را دارد. دیگر سوغاتی محبوب مشهدی‌ها زرشک است. البته بزرگترین استان تولید کننده زرشک، استان خراسان جنوبی است؛ اما تنوع زرشک و فراوانی آن در مشهد قطعاً شما را ترغیب به خرید خواهد کرد. به ویژه اگر بخواهید زرشک تازه که هنوز به شاخه است را خریداری کنید و از آن شربت زرشک که بسیار هم خاصیت دارد برای خودتان تهیه کنید.


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر

مراسم‌ها و جشنواره‌ها در مشهد

مشهد هیچ موقع خالی از گردشگر و زائر نیست. به همین دلیل در طی سال، مراسم‌ها و جشنواره‌های مختلف ملی و مذهبی و شهری برپا می شود. به طور معمول در هر هفته با توجه به مناسبت‌های ملی و مذهبی، آستان قدس رضوی مراسمات و برنامه‌هایی را اجرا می‌کند. همه زائران در طول سال در هر موقع که به مشهد سفر کنند، می‌توانند از این مراسم‌ها بهره ببرند. در سطح شهر مشهد نیز جشنواره‌های مختلف با موضوعات متنوع اجرا می‌شود.


راهنمای سفر به مشهد مقدس-مجله سپهرسیر
خرید بلیط هواپیما مشهد

برای خرید بلیط هواپیما مشهد باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید. چراکه پرترافیک‌ترین خطوط هوایی در ایران، در مسیر شهر مشهد است. خرید بلیط هواپیما تهران به مشهد یا دیگر شهرهای بزرگ، نیازمند توجه به برخی پارامترها است. یکی از مهمترین این پارامترها این است که تا جای ممکن خرید خود را از سایت‌های معتبر انجام دهید. سایت‌های بی نام و نشان به هیچ وجه جایگاه مناسبی برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما نیستند.

نکته مهم دیگر وقت‌شناسی است. برای مثال خرید بلیط هواپیما برای نوروز به مقصد مشهد، کار پیچیده‌ای است. اگر می‌خواهید بدون دردسر این کار را انجام دهید، حداقل 1 ماه قبل باید اقدام کنید. البته طبیعی است که بعد از نهایی شدن خرید بلیط هواپیما باید فکری هم برای رزرو آنلاین هتل در مشهد کنید تا مکان اقامت خود را نیز مشخص کرده و خیالتان از سفر نورزی به مشهد راحت باشد.

مجموعه سپهرسیر به عنوان یکی از معتبرترین مراجع برای خرید بلیط هواپیما شناخته می‌شود. پیش از نهایی کردن خرید بلیط هواپیما می‌توانید به صورت 24 ساعته با این مجموعه در تماس باشید و از راهنمایی کانترهای حرفه‌ای فروش بهره ببرید. خرید مطمئن و ارزان یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که سپهرسیر تلاش دارد به صورت صادقانه در اختیار شما عزیزان قرار دهد. اگر قصد سفر به شهر مشهد دارید و راهنمای سفر به مشهد را مطالعه کردید همین حالا برای خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.

 

       سپهرسیر | بهترین مرجع رزرو آنلاین هتل


امین آباده | مجله سپهرسیر

اشتراک گذاری:
0
0

دیدگاه ها و پرسش ها